EDUCACIÓ ESPECIAL I

LA PEDAGOGIA SISTÈMICA

EN SINERGIA:

Estratègies per atendre la diversitat a l'aula

 

Durada: 30 hores 

Facilita: Silvia Pilares 

  

 

 

Vivim en una societat diversa on els i les docents, sovint, es troben sobrepassats per la complexitat del dia a dia i per les demandes relacionades amb l'atenció a l'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE).

 

Aquest curs parteix de la supervisió en educació especial i s'emmarca en la pedagogia sistèmica, oferint estratègies i eines pràctiques per millorar la intervenció pedagògica a l'aula. Es fonamenta en un dels seus principis clau: "ocupar el meu lloc i la meva funció com a professional", recordant que la intervenció docent és pedagògica, no terapèutica.

 

L'objectiu principal és facilitar eines perquè el professorat pugui actuar des d'un lloc segur i coherent, promovent una mirada empoderadora cap a l'alumnat i revitalitzant els propis recursos personals i professionals. Això permet redefinir el rol docent, fomentar la pedagogia de l'abundància i recuperar el sentit i el gaudi de la pràctica educativa.

 

Els continguts i les vivències del curs estan dissenyats per generar aprenentatges significatius, en coherència amb una educació més integral, inclusiva i connectada amb les necessitats reals de l'alumnat i, de retruc, de la societat per acompanyar-los cap a una vida los més ordinariament possible.

 

Aquesta proposta formativa convida a transformar la mirada pedagògica, desbloquejar el potencial professional i construir un entorn d'aprenentatge més humà, sostenible i compromès amb el benestar de tot l'alumnat.

 

 

METODOLOGIA

  • Teòrica aplicada.
  • Vivencial, pràctic i teòric.
  • Espai de reflexió i col·laboratiu.
  • Accés a la plataforma virtual amb material complementari i tasques d'aprofitament.
  • Acompanyament per part de la persona formadora. 

 

 

 

ADREÇAT A docents de totes les etapes educatives, també mestres d'Edcuació Especial/mestres de suport a la inclusió i especialistes d'orientació educativa.

 


OBJECTIUS

  • Reflexionar sobre el rol i la funció docent des de l'enfocament pedagògic que aporta la pedagogia sistèmica.
  • Identificar i activar recursos personals i professionals per a l'atenció a la diversitat a l'aula.
  • Aplicar estratègies per generar vincles educatius positius i un clima emocionalment segur per a tot l'alumnat.
  • Fomentar una mirada empoderadora cap a l'alumnat amb diversitat funcional i necessitats específiques de suport educatiu.
  • Comprendre el moment històric i vital de l'alumnat per connectar amb la seva motivació i necessitat d'aprenentatge.
  • Compartir recursos, estratègies i bones pràctiques entre docents per millorar l'atenció educativa en contextos diversos.

 

CONTINGUTS

 

Bloc 1: Fonaments de la pedagogia sistèmica aplicada a l'aula ordinària

  • Principis bàsics sistèmics: lloc i funció, sentiment de pertinença i vinculació educativa.
  • Revisió del rol docent: transmissor de coneixement, acompanyant pedagògic i guia d'autodescobriment.

Bloc 2: Mirada inclusiva i educació integral

  • Educació integral i nivells del currículum: currículum explícit, currículum ocult i desenvolupament de l'autonomia.
  • El vincle pedagògic i la creació d'un entorn emocionalment segur per a tot l'alumnat.

Bloc 3: Estratègies per a la motivació, l'autonomia i la regulació emocional

  • Estratègies per fomentar la regulació emocional i l'autoconfiança de l'alumnat.
  • Recursos pràctics per reforçar la capacitat de decisió i la participació activa a l'aula.
  • L'efecte Pigmalió: expectatives docents i el seu impacte en el desenvolupament de l'alumnat.

Bloc 4: Intervenció educativa contextualitzada

  • Característiques del context actual i de la generació d'alumnes amb qui es treballa.
  • Disseny d¡activitats creatives i emocionalment significatives per fomentar el compromís i la participació.
  • Eines per a la gestió d'espais, temps i organització en aules diverses.

LLOC, DATES I HORARI

Espai Sistèmic i Humanista 

C/ Vallirana, 42, Barcelona 

*A 7 minuts caminant de la parada de Metro Lesseps

 

Diferents edicions del 2025 i 2026:

  • Dissabtes 4, 25 d'octubre i 15 novembre de 10h a 19:30h
  • Dissabtes 24 de gener, 7 i 21 de febrer de 10h a 19:30h
  • Del 6 al 10 de juliol de 9:30h a 13:30h

 



INVERSIÓ

El curs té un valor de 230€. 

 

 

CERTIFICAT DE RECONEIXEMENT

  • Certificat  d'Espai Sistèmic i Humanista.
  • Certificat  com a formació permanent del Professorat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (només docents de Catalunya). Curs sol·licitat al Departament d’Educació.

 

FORMADORA

SILVIA PILARES LARA

Mestra d’Educació Especial amb 19 anys d’experiència treballant amb persones amb discapacitat a Primària, Secundària i PFI. Tècnica Superior en Integració Social. Formada en Pedagogia Sistèmica i Pedagogia Terapèutica.