FORMACIÓ

 "LA PEDAGOGIA SISTÈMICA

I LA SEVA APLICACIÓ

EN LA TASCA EDUCATIVA"

 

Directora Angélica Olvera,

creadora de la Pedagogia Sistèmica

 

 Coordinadora i tutora Laura Soliva.


 

Aquesta formació consisteix en oferir recursos i estratègies pedagògiques per aplicar la Pedagogia Sistèmica al dia a dia a l'aula, tenint sempre present el context educatiu actual i la realitat que viuen els i les professionals en la seva aula i Centre.

 

Es parteix del principi bàsic sistèmic, que és: ocupar el propi lloc i funció dins del centre. Per tant, la intervenció del i la docent és, única i exclusivament, pedagògica mai terapèutica ja que no és competència del docent arreglar ni solucionar les dinàmiques ni conflictes familiars de l'alumnat. 

 

És una formació enfocada en la millora de la tasca educativa del i la docent ja que es tracten temes com l'acompanyament emocional, la pertinença i cohesió, la provenció de situacions de conflicte, estils de comunicació, la consciència emocional, el rol del i la docent, les dificultats d'aprenentatge, entre altres.

 

A més a més, s'exploren i es posen en pràctica estratègies pedagògiques que ajuden a crear vincles que afavoreixen la relació amb l'alumnat i les seves famílies i, també, recursos que permeten acollir i acompanyar el que l'alumnat està mostrant a l'aula afavorint la percepció cap a ell/a mateix/a, el seu procés d'aprenentatge i de convivència dins del grup-classe.

 


      Beneficis de la formació

  • Aprendràs a incorporar la mirada sistèmica en la teva tasca professional i en la teva Vida personal.
  • Adquiriràs activitats i recursos emocionals-sistèmics per posar en pràctica dins i fora de l'aula.
  • Observaràs grans canvis tant en la teva feina.
  • Integraràs estratègies que afavoreixen el vincle, la confiança, la relació i la comunicació.
  • Aprendràs a identificar dinàmiques emocionals que dificulten els aprenentatges i les relacions dels teus alumnes per acompanyar-les des d'una intervenció pedagògica eficaç i respectuosa.
  • Aconseguiràs una actitud de lideratge que afavoreix el procés d'ensenyament-aprenentatge.

ESTRUCTURA

  • La formació complerta és de 20 mòduls o mesos, sense comptar els dos mesos de vacances a l'estiu (10 mòduls per any cursat).
  • En el format presencial, es realitzen 2 residencials de cap de setmana (de divendres tarda a diumenge ben dinat). Per tant, fem 18 mòduls + 2 residencials en total.
  • És una formació circular. A partir del moment que inicies comencen a comptar els mòduls (*)

 

METODOLOGIA

  • Teòrica aplicada.
  • Vivencial i pràctica
  • Accés al campus virtual amb material complementari de la formació (articles, vídeos, activitats, etc.) i tasques d'aprofitament.
  • Tutora de referència.
  • Diferents persones formadores. 
  • Seguiment i acompanyament dels processos individuals i grupals per part de la tutora i equip. 

 

FORMATS

Pots escollir grup: 

  • Presencial: un cap de setmana al mes (divendres opcional de 17:30h a 20h + dissabte de 10h a 20h). Pots escollir:  Barcelona, Girona o Gurb. 
  • Online pots escollir (classes en directe): dimarts laborables de 17:30h a 20h (hora Barcelona).

 

FROMACIÓ ADREÇADA A:

  • Professionals de l'àmbit educatiu i/o escolar.
  • Professionals de l'àmbit social, psicosocial i psicoeducatiu. 
  • Tota persona que vulgui fer un procés de creixement personal i professional des de l'enfocament emocional-sistèmic.

 

OBJECTIUS

  • Prendre consciència del propi rol docent i comprendre les funcions pedagògiques que li corresponen.
  • Reconèixer i gestionar les pròpies creences i patrons que poden limitar l'acció educativa.
  • Implementar estratègies de relació i comunicació assertiva que permetin la provenció i transformació de les situacions de conflicte en oportunitats d'aprenentatge.
  • Validar i donar valor a les emocions com a font d'autoconeixement, coneixement i vincle.
  • Aplicar recursos i estratègies pedagògiques d'acompanyament emocional i relacional des de la presència, el respecte i la mirada sistèmica per millorar la convivència a l'aula i atenent la diversitat emocional de l'alumnat.
  • Promoure la detecció i potenciació dels talents dels alumnes per afavorir les relacions i el procés d'ensenyament-aprenentatge.
  • Dissenyar activitats sistèmiques d'aula que afavoreixin vincles positius i fomentin la inclusió real de tot l'alumnat.
  • Impulsar pràctiques educatives que fomentin la inclusió, la cohesió i el sentiment de pertinença tant de l'alumnat com de les seves famílies.  

TEMARI DE LA FORMACIÓ

 

Curs 2025/26

L’acompanyament emocional – sistèmic: Educar mirant a la Vida

- Acompanyar des de la presència.

- Els ordres sistèmics i els ordres de l'acompanyament pedagògic des de l'enfocament sistèmic.

- Les dinàmiques relacionals conscients i inconscients: definició, tipus i identificació.

 

Les emocions des de la perspectiva sistèmica

- La mirada emocional-sistèmica: mirada integrativa i inclusiva.

- Les tipologies emocionals des de l’enfocament sistèmic.

- La neurociència i les funcions d’un centre educatiu.

 

La creativitat sistèmica com a recurs didàctic i pedagògic

- La creativitat com a recurs per a crear i enfortir vincles i afavorir les relacions dins i fora de l’aula.

- Activitats per posar en pràctica dins l’aula des del prisma de la creativitat sistèmica.

- Els rituals en el dia a dia a l’aula i al centre.

 

El conflicte com a font d’aprenentatge

- La meva relació amb el conflicte.

- Estils de comunicació i relació davant d'una situacioó de conflicte.

- Propostes didàctiques per prevenir, acollir i acompanyar les situacions de conflicte dins i fora de l'aula.

  

Experiències i aplicacions de l’enfocament sistèmic en l’àmbit educatiu i en la Vida

- Els principis de la Pedagogia Sistèmica aplicades en l’elaboració d’estratègies d’intervenció sistèmica pel desenvolupament.

- Noves investigacions en l’aplicació de la Pedagogia Sistèmica.

- La relació sistèmica entre l’aprenentatge i l’ensenyament.

 

Camps d’informació: fer visible l’invisible

- La mirada sistèmica aplicada a la realitat educativa i social.

- El context social i familiar com a recurs per un millor acompanyament pedagògic.

- El paper i el rol del i la professional. 

 

L’enfocament fenomenològic. Mirar allò que se’ns mostra sense judici

- La mirada fenomenològica: què és i què ens aporta en la tasca educativa.

- Metodologia per a l’observació i investigació en contextos educatius.

- Tècnica d'interevenció pedagògica amb un material específic que ens ajuda a mirar cap a la solució sense judici.

 

Dificultats d’aprenentatge des de la mirada sistèmica

- Els 10 colors del talent: recurs pedagògic sistèmic que ens dona estratègies per acompanyar l'alumnat a nivell individual i grupal.

- Les potencialitats i els talents dels alumnes i dels docents.

- Casos pràctics.

 

Moviments sistèmics com a eina pedagògica

- Tècnica dels moviments sistèmics per portar a la pràctica com a professional.

- Els moviments sistèmics com a recurs pedagògic per abordar situacions de conflictes relacionals dels i les alumnes i entre l'alumnat.

- Casos pràctics.

 

La vocació

- La vocació professional. 

- La missió.

- Prendre la força personal per desenvolupar la tasca professional i personal.

 

 

OBJECTIUS

  • Desenvolupar una mirada sistèmica que permeti comprendre les dinàmiques relacionals que afecten els processos d’ensenyament-aprenentatge.
  • Detectar dinàmiques emocionals i relacionals que influeixen en el comportament i l’aprenentatge de l’alumnat per fer les derivacions oportunes. 
  • Integrar eines de lideratge i recursos per desenvolupar el rol docent amb presència, coherència i respecte a les necessitats de l’alumnat sempre dins dels límits de la funció docent.

  • Utilitzar el genograma com a eina pedagògica i de comprensió del context social i familiar de l'alumnat.

  • Crear espais d’escolta i comunicació efectiva amb l’alumnat i les famílies, utilitzant l’entrevista educativa.

  • Incorporar propostes d’acollida i comiat a l’aula per reforçar el sentiment de pertinença, cohesió i millorar la convivència

  • Dissenyar i implementar activitats educatives amb mirada sistèmica.

  • Aplicar estratègies de prevenció i provenció de situacions de conflicte des d’una actitud pedagògica i sistèmica.

  • Millorar l’atenció a la diversitat a través d’una mirada integradora cap als i les alumnes.

  • Acompanyar processos educatius complexos com l’acollida, la separació, l’adopció o el dol, des d’un posicionament pedagògic i sistèmic.

Curs 2026/27

Bases teòriques de la Pedagogia Sistèmica: origen, teories i referents

-  L’origen de la Pedagogia Sistèmica amb l’enfocament de Bert Hellinger.

-  Les bases teòriques de les que es nodreix la Pedagogia Sistèmica.

-  Els principis bàsics de la Vida: els ordres de l’amor de Bert Hellinger.

 

Experiències i aplicacions de la Pedagogia Sistèmica

-  Com ampliar i incorporar la mirada sistèmica dins i fora de l’aula.

-  Habilitats i capacitats del educadors i docents.

-  El centre educatiu com un espai de detecció precoç, identificació i intervenció.

 

El vincle i el seu impacte en el procés d’ensenyament-aprenentatge

- La diferència entre vincle sistèmic, vincle afectiu i relació.

- L’entrevista educativa: distribució espacial, estructura, guió i comunicació.

- Protocols d’acollida i comiat dels docents, educadors, alumnat, famílies, usuaris,...: enfortint vincles i donant reconeixement.

 

Enfocaments que complementen la intervenció sistèmica

- Programació Neurolingüística.

- Metodologia per crear un pla d’acció tutorial, personal o professional.

- Mètode (o)CAMP

 

La mirada sistèmica aplicada a les organitzacions.

- L’organització d’un centre educatiu en totes les seves dimensions.

- L’organigrama i la seva funcionalitat pràctica.

- Dinàmiques que influeixen en les organitzacions.

 

El genograma com a eina pedagògica

- Definició i elements importants del genograma familiar.

- Com incorporar aquesta eina com a suport pedagògic. 

- Exploració i elaboració del propi genograma familiar (noves comprensions, identificació de dinàmiques, etc.)

 

El lideratge personal i professional des d’una mirada sistèmica

- Habilitats del líder sistèmic.

- Tipus de líders: descobrint la pròpia tendència de líder.

- La meva relació amb el lideratge.

 

La història familiar: orígens, vincles i relacions

- La meva història és el meu èxit.

- Fotograma: observació i descobriments de rols i dinàmiques.

- L’adopció i l’acollida: processos d’amor, reconeixement i vida.

 

El perfil del professional sistèmic

- El treball personal i d’autoreflexió del pedagog sistèmic.

- La importància d’ocupar el propi lloc i funció.

- Camins que ens enforteixen i ens permeten mirar cap a la nostra Vida amb més facilitat.

 


 

 

CERTIFICATS DE RECONEIXEMENT

  • Certificat d'Espai Sistèmic i Humanista.
  • Certificat de 190h (per cada any cursat) expedit pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya (si ets docent no universitari de Catalunya). Curs sol·licitat al Departament d’Educació.
  • Títol de “Màster Universitari en Pedagogia Sistèmica Cudec®”, expedit pel CUDEC (Universitat de Mèxic, dirigida per Angélica Olvera) de 380h., al finalitzar la formació completa.

 


 

INVERSIÓ

  • Matrícula noves alumnes: 110€ (només s'efectua una vegada)
  • Matrícula per antigues alumnes: 90€ - persones que han realitzat el nostre curs de PrisMa "Introducció a la Pedagogia Sistèmica" o bé algún dels nostres cursos presencials a ESH. (Només s'efectua una vegada i cal aportar el certificat del curs realitzat.)

Opcions de pagament:

  • Pagament únic 1330€ (inlcou 10 mòduls/mensualitats), descompte inclós.
  • Pagament mensual/mòdul 140€ 

Consulta'ns els nostres descomptes si tens el carnet jove o ets família numerosa o família monoparental. 

 

 

FORMACIÓ BONIFICABLE

 Constem com a entitat formadora acreditada per la FUNDAE - Fundación Estatal para la Formación en el Empleo -, per tant, els centres privats o concertats poden gestionar-se la bonificació d'aquesta formació a través del crèdit de formació que tinguin.


EQUIP DOCENT

 

DIRECTORA DE LA FORMACIÓ I DOCENT

ANGÉLICA OLVERA

Creadora de la Pedagogia Sistèmica. Directora del CUDEC. Va estudiar enginyeria Química i la llicenciatura de Ciències Humanes. És historiadora, docent i facilitadora en Constel·lacions Familiars, formada en Gestalt, PNL, Psicologia Transpersonal i Psicologia Comunitària. Coneixedora en profunditat de Mecànica Quàntica i Físics Relativa.


 

COORDINADORA, TUTORA I DOCENT DE LA FORMACIÓ

LAURA SOLIVA I DEL RIO

Mestra amb 20 anys d'experiència com a docent en les etapes d'Infantil i Primària. 

Post-grau i Màster en Pedagogia Sistèmica.

Coordinadora i formadora de l'Àrea de Pedagogia d'Espai Sistèmic i Humanista.

Formadora de Formadors del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2015. 


 

DOCENTS DE LA FORMACIÓ

CARME TUSET PADRÓ

Formada en Constel·lacions Familiars directament amb Bert Hellinger. Formada en Pedagogia Sistèmica; Salut Sistèmica. Terapeuta Gestalt. Llicenciada en Psicologia. Amb més de 35 anys d'experiència. Directora de la Formació de Constel·lacions Familiars. Fundadora i directora de centre Espai Sistèmic i Humanista.

 


ESTER PUIGDEMONT I MELIAN

Mestra d'Educació Infantil, diplomada en infermeria, facilitadora de constel·lacions familiars, sistemàtiques i ancestrals. Acompanyament de cicles de vida i rituals de pas. Més de 22 anys de formació en dansa (hip-hop, ball com a teràpia, dansa contemporània, dansa del ventre, jazz, etc.). Fundadora d'Espai Llavors.

 


MARTA MAS TARRADAS

Mestra d'Educació Infantil, Mestra d'Educaió Primària i Psicopedagoga. Amb experiència com a membre de l'Equip Directiu d'una escola pública i com a mestra d'adults d'un centre penitenciari. Formada en Pedagogia Sistèmica, Teràpia Gestalt i Constel·lacions Familiars Sistèmiques. Coordinadora de l'Espai Familiar y el PAF (Programa d'Acompanyament Familiar). 


MARIONA HOMS ALSINA

Antropòloga social, postgrau sobre la mort i el dol, Màster en Counselling, Màster en PNL i Coaching. Facilitadora de Constel·lacions Familiars i Sistèmiques. Formadora sobre desenvolupament personal i organitzacional en l'àmbit social, educatiu i socio-sanitari.

 


JORDI VILASECA BRUGUERAS

President de la Fundació JOVIAT (fundació educativa). Mestre i pedagogog format en Pedagogia Sistèmica i en Direcció General a la Bussiness School a ESADE. Formador, facilitador i conferenciant en educació emocional, motivació , lideratge i processos de creixement personal i iniciativa empresarial. Promotor i impulsor de nous projectes al servei de les noves generacions i de la Comunitat per al Bé Comú. 

 


ROBERT FERRAN POLO FONT

Educador social del Dpt. de Justícia. Màster en "Intervenció pedagògica sistèmica i coaching sistèmic" per la Universitat de Barcelona. Postgrau en Assessoria i Consultoria Organitzacional Sistèmica (UB). "Hay teacher training" basat en els ensenyaments de Louise Hay. Expert Universitari en Constel·lacions Familiars.