"LA PEDAGOGIA SISTÈMICA I LA SEVA APLICACIÓ EN LA TASCA EDUCATIVA"
Dirigida per Angélica Olvera, creadora de la Pedagogia Sistèmica
Coordinada per Laura Soliva.
Aquesta formació té com a base teòrica i pràctica l’enfocament emocional i sistèmic.
Emocional, perquè cada alumne arriba al centre educatiu amb una motxilla emocional; i sistèmic, perquè no arriba sol, és a dir, que forma part d’un context familiar, social, cultural, etc. que, d’una manera o altra l’influencia en el seu procés d’aprenentatge i de relació. Aquesta realitat, molt sovint, per el ritme trepidant que portem se'ns oblida. La formació ens ajuda a posar-hi més consciència.
La Pedagogia Sistèmica ens aporta coneixements, comprensions, estratègies i recursos que ens ajuden a ampliar més la nostra mirada i a donar resposta a les necessitats, problemàtiques i conflictes que existeixen dins i fora de l’aula afavorint, sobretot en:
- El procés d’ensenyament-aprenentatge.
- La comunicació, la relació i el vincle afectiu amb l’alumnat, les seves famílies, usuaris, entre l’equip educatiu i amb tota la comunitat educativa.
- El propi benestar i el col·lectiu.
- L'aplicació d'estratègies i propostes pedagògiques eficients i transformadores.
La formació és, sobretot, una oportunitat a obrir-se a fer un procés de creixement personal i professional.
Beneficis de la formació
Estructura
Escull format i lloc
- Grup dimarts laborables de 17:30h a 20h.
- Grup dissabte de 16h a 20h. Dos dissabtes al mes.
Metodologia
* Les classes es faran en l'idioma que tothom entengui ja sigui català o castellà.
A qui va dirigida aquesta formació?
TEMARI DE LA FORMACIÓ COMPLERTA
Bases teòriques de la Pedagogia Sistèmica: origen, teories i referents
- L’origen de la Pedagogia Sistèmica amb l’enfocament de Bert Hellinger.
- Les bases teòriques de les que es nodreix la Pedagogia Sistèmica.
- Els principis bàsics de la Vida: els ordres de l’amor de Bert Hellinger.
Experiències i aplicacions de la Pedagogia Sistèmica des de l’enfocament de Bert Hellinger, al Cudec
- Com ampliar la mirada sistèmica dins i fora de l’aula per aplicar la Pedagogia Sistèmica a favor de l’educació.
- Habilitats i capacitats del educadors i docents.
- El centre educatiu com un espai de detecció precoç, identificació i intervenció.
El vincle i el seu impacte en el procés d’ensenyament-aprenentatge
- La diferència entre vincle sistèmic, vincle afectiu i relació.
- L’entrevista educativa: distribució espacial, estructura, guió i comunicació.
- Protocols sistèmics d’acollida i comiat dels docents, educadors, alumnat, famílies, usuaris,...: enfortint vincles i donant reconeixement.
La creativitat sistèmica com a recurs didàctic i pedagògic
- La creativitat com a recurs per a crear i enfortir vincles i afavorir les relacions dins i fora de l’aula.
- Activitats per posar en pràctica dins l’aula des del prisma de la creativitat sistèmica.
- Els rituals sistèmics en el dia a dia a l’aula i al centre.
Enfocaments que complementen la intervenció sistèmica
- Programació Neurolingüística.
- Metodologia per crear un pla d’acció tutorial, personal o professional.
La mirada sistèmica aplicada a les organitzacions.
- L’organització d’un centre educatiu en totes les seves dimensions.
- L’organigrama i la seva funcionalitat pràctica.
- Herències i dinàmiques invisibles que influeixen en les organitzacions.
El conflicte com a font d’aprenentatge
- La meva relació amb el conflicte.
- Estils de comunicació i relació davant d’un conflicte.
- Propostes didàctiques per prevenir, acollir i acompanyar conflictes a l’aula.
El genograma familiar com a eina pedagògica
- Definició i elements importants del genograma familiar.
- La simbologia del genograma.
- Exploració i elaboració del propi genograma familiar (noves comprensions, identificació de patrons, observació de dinàmiques, etc.)
El lideratge personal i professional des d’una mirada sistèmica
- Habilitats del líder sistèmic.
- Tipus de líders: descobrint la pròpia tendència de líder.
- La meva relació amb el lideratge.
El perfil del professional sistèmic
- El treball personal i d’autoreflexió del pedagog sistèmic.
- La importància d’ocupar el propi lloc i prendre la vida.
- Camins familiars que ens enforteixen i ens permeten mirar cap a la nostra Vida amb més facilitat.
L’acompanyament emocional – sistèmic: Educar mirant a la Vida
- Acompanyar des de la presència.
- Els ordres de l’ajuda i els ordres sistèmics.
- Les dinàmiques inconscients: definició, tipus i identificació.
Les emocions des de la perspectiva sistèmica
- La mirada emocional-sistèmica: mirada integrativa i inclusiva.
- Les tipologies emocionals des de l’enfocament sistèmic.
- La neurociència i les funcions d’un centre educatiu.
Experiències i aplicacions de l’enfocament sistèmic en l’àmbit educatiu i en la Vida
- Els principis de la Pedagogia Sistèmica aplicades en l’elaboració d’estratègies d’intervenció sistèmica pel desenvolupament.
- Noves investigacions en l’aplicació de la Pedagogia Sistèmica.
- La relació sistèmica entre l’aprenentatge i l’ensenyament.
Camps d’informació: fer visible l’invisible
- La mirada quàntica aplicada a la realitat educativa i social.
- Els camps mòrfics com a recurs per a fer visible l’invisible (en les dinàmiques, relacions i situacions de conflictes).
- El paper de l’observador.
L’enfocament fenomenològic. Mirar allò que se’ns mostra sense judici ni prejudici
- La mirada fenomenològica: què és i què ens aporta en la tasca educativa.
- Metodologia per a l’observació i investigació en contextos educatius.
- Tècnica amb un material específic que ens ajuda a mirar cap a la solució sense judici.
Recursos didàctics i sistèmics d’intervenció pedagògica
- Contes i metàfores.
- Visualitzacions i meditacions.
- El treball amb el cos i la música.
Dificultats d’aprenentatge des de la mirada sistèmica
- Els 10 colors del talent: recurs pedagògic sistèmic.
- Les potencialitats i els talents dels alumnes i dels docents.
- Casos pràctics.
La història familiar: orígens, vincles i relacions
- La meva història és el meu èxit.
- Fotograma: observació i descobriments de rols i dinàmiques.
- L’adopció i l’acollida: processos d’amor, reconeixement i vida.
Moviments sistèmics com a eina pedagògica
- Tècnica dels moviments sistèmics per portar a la pràctica en la tasca educativa i en la pròpia vida personal.
- Els moviments sistèmics com una nova forma de resoldre problemàtiques en l’aprenentatge curricular i en els conflictes relacionals dels alumnes: “mirant a tots els implicats”.
- Casos pràctics.
La vocació i la missió de Vida
- Mirar la pròpia història acadèmica i la laboral-professional.
- La vocació i la missió de vida.
- Prendre la força per desenvolupar projectes personals i professionals.
CERTIFICATS DE RECONEIXEMENT
INVERSIÓ
Opcions de pagament:
FORMACIÓ BONIFICABLE
Constem com a entitat formadora acreditada per la FUNDAE - Fundación Estatal para la Formación en el Empleo -, per tant, els centres privats o concertats poden gestionar-se la bonificació d'aquesta formació a través del crèdit de formació que tinguin.
EQUIP DOCENT DE LA FORMACIÓ
DIRECTORA DE LA FORMACIÓ I DOCENT
ANGÉLICA OLVERA
Creadora de la Pedagogia Sistèmica. Directora del CUDEC. Va estudiar enginyeria Química i la llicenciatura de Ciències Humanes. És historiadora, docent i facilitadora en Constel·lacions Familiars, formada en Gestalt, PNL, Psicologia Transpersonal i Psicologia Comunitària. Coneixedora en profunditat de Mecànica Quàntica i Físics Relativa.
COORDINADORA, TUTORA I DOCENT DE LA FORMACIÓ
LAURA SOLIVA I DEL RIO
Mestra d´Educació Infantil amb 20 anys d'experiència com a docent a infantil i primària. Formació de Pedagogia Sistèmica. Formada en Constel·lacions Familiars. Formadora de Formadors del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Coordinadora i formadora de l'Àrea de Pedagogia d'Espai Sistèmic i Humanista.
DOCENTS DE LA FORMACIÓ
CARME TUSET PADRÓ
Formada en Constel·lacions Familiars directament amb Bert Hellinger. Formada en Pedagogia Sistèmica; Salut Sistèmica. Terapeuta Gestalt. Xamanisme, etc. Llicenciada en Psicologia. Amb més de 35 anys d'experiència. Directora de la Formació de Constel·lacions Familiars. Fundadora i directora de centre Espai Sistèmic i Humanista.
ESTER PUIGDEMONT I MELIAN
Mestra d'Educació Infantil, diplomada en infermeria, facilitadora de constel·lacions familiars, sistemàtiques i ancestrals. Acompanyament de cicles de vida i rituals de pas. Més de 22 anys de formació en dansa (hip-hop, ball com a teràpia, dansa contemporània, dansa del ventre, jazz, etc.). Fundadora d'Espai Llavors.
MARTA MAS TARRADAS
Mestra d'Educació Infantil, Mestra d'Educaió Primària i Psicopedagoga. Amb experiència com a membre de l'Equip Directiu d'una escola pública i com a mestra d'adults d'un centre penitenciari. Formada en Pedagogia Sistèmica, Teràpia Gestalt i Constel·lacions Familiars Sistèmiques. Coordinadora de l'Espai Familiar y el PAF (Programa d'Acompanyament Familiar).
MARIONA HOMS ALSINA
Antropòloga social, postgrau sobre la mort i el dol, Màster en Counselling, Màster en PNL i Coaching. Facilitadora de Constel·lacions Familiars i Sistèmiques. Formadora sobre desenvolupament personal i organitzacional en l'àmbit social, educatiu i socio-sanitari.
JORDI VILASECA BRUGUERAS
President de la Fundació JOVIAT (fundació educativa). Mestre i pedagogog format en Pedagogia Sistèmica i en Direcció General a la Bussiness School a ESADE. Formador, facilitador i conferenciant en educació emocional, motivació , lideratge i processos de creixement personal i iniciativa empresarial. Promotor i impulsor de nous projectes al servei de les noves generacions i de la Comunitat per al Bé Comú.
ROBERT FERRAN POLO FONT
Educador social del Dpt. de Justícia. Màster en "Intervenció pedagògica sistèmica i coaching sistèmic" per la Universitat de Barcelona. Postgrau en Assessoria i Consultoria Organitzacional Sistèmica (UB). "Hay teacher training" basat en els ensenyaments de Louise Hay. Expert Universitari en Constel·lacions Familiars.
Contacte:
Telèfon/WhatsApp (BCN / GIR):
+34 625 16 82 65
Barcelona:
C/ Vallirana, 42
Local 08006
Girona:
C/ Nou, 18 pral. 1ª, 17001