FORMACIÓ EN TRAUMA

 

Aquest és un programa dissenyat per a comprendre, gestionar i intervenir amb persones que d'alguna manera han experimentat algun tipus de trauma. És una proposta des del cos. Un treball en equip des del sistema nerviós del facilitador en connexió amb el client per a poder aportar el que va faltar en el trauma i retornar al cos un sistema nerviós capaç de regular-se en la vida diària.

El programa té dues parts. Una teòrica i una altra part pràctica important. El treball del trauma és molt exigent, ja que ens obliga a resoldre els propis per a poder sostenir i connectar amb els nostres clients en aquests moments difícils.

Amb una forta base de Somatic Experiencing, el programa també es nodreix de grans professors com Gabor Maté, Dianne Pool Heller, Ariel Giaretto. Branspotting i T.R.E.

 

METODOLOGIA

En aquest programa té molta importància la part pràctica, ja que l'habilitat d'autoregulació i connexió del facilitador en la intervenció en trauma és bàsica.

La direcció és de Marta Cirera Baqués. Altres professionals seran convidats per a tractar temes en els quals són especialistes. Volem que conegueu a diferents professionals que toquen el trauma i que ens compartiran les seves experiències.

 

PROGRAMA

1- TRAUMA: QUÈ ÉS?

El trauma no resideix tant en l'experiència en si, sinó en com és viscuda, en els recursos disponibles en el moment de l'experiència. El trauma és individual.

 

2- TIPUS DE TRAUMA

El trauma pot deixar una empremta similar en determinats tipus d'experiència, hi ha punts en comú. Depenent sempre de les circumstàncies individuals en la qual es troben les persones que les viuen.

 

3- SUPERVIVÈNCIA. INSTINT

El Trauma resideix en el sistema nerviós autònom, que és l'encarregat de la nostra seguretat, de mantenir-nos vius a cada moment. Està íntimament lligat al cervell reptiliano, a la nostra part més instintiva.

 

4- FISIOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS SIMPÀTIC / PARASIMPÀTIC

Per a poder comprendre i reparar hem d'entendre com funciona aquest sistema, i com podem accedir a ell per a poder treballar.

 

5- ACTIVACIÓ I DESCÀRREGA

Hem d'aprendre com podem veure i percebre l'activació, en nosaltres i en les persones que acompanyem. En què hem de fixar-nos, que hem de mirar i com cada persona expressa l'activació de manera diferent. Aprendrem a sostenir l'activació de manera segura per a poder arribar a la descàrrega, ajudant el sistema nerviós a tornar a la regulació natural.

 

6- FINESTRA DE RESILIÈNCIA. CAPACITAT

La finestra de resiliència és la zona on el sistema nerviós és capaç de regular-se. Les persones traumatitzades tenen poca capacitat de regulació, poca gestió de l'estrès. Quan ajudem a la fisiologia, la persona amplia la seva capacitat de gestió, la seva finestra de resiliència.

 

7- BIOLOGIA DE LA CONNEXIÓ: TEORIA POLIVAGAL DE STEPHEN PORGES

La teoria polivagal és una gran eina per a treballar de manera pràctica i ofereix grans possibilitats. Està basada en efecte de la connexió en el sistema nerviós. Una mirada biològica al que representa per a nosaltres connectar, els beneficis a nivell neurobiològic.

Aprendrem a usar-la per a establir aquesta connexió amb la persona que acompanyem o qualsevol altra, la qual cosa permetrà sostenir-la per a poder afrontar el treball.

Aquest aprenentatge vindrà de la pràctica usant la mirada, la veu, el tacte. Practicarem per a fer d'aquestes eines un instrument disponible per a nosaltres a cada moment.

 

8- MIRADA: CONNEXIÓ VERSUS AMENAÇA

Investigarem sobre la mirada. Mirarem i sentirem l'efecte de moltes mirades. Entendrem el que provoquen des del punt de vista polivagal.

 

9- VEU: SIMPÀTICA / PARASIMPÀTICA

Una altra eina que portarem posada. Aprendrem sobre com podem usar la veu i el ritme per a connectar.

 

10- TACTE: SOSTINGUES / BLOQUEIG

El contacte com a element de connexió. I veurem que en alguns casos el tacte pot ser font de gran activació.

 

11- OPCIONS DE RESPOSTA A l'AMENAÇA

Davant a l'amenaça hi ha diverses maneres de fer-li front. Cada comportament té els seus avantatges i desavantatges. Veurem com són cadascuna, les dinàmiques que s'estableix i com es relacionen.

 

12- COMPORTAMENT DEPREDADOR / PRESA

Mirarem com es comporten diversos animals per a poder entendre les estratègies comportamentals que han desenvolupat. Mirarem que tenim d'un i d'un altre.

 

13- PRESÈNCIA I REGULACIÓ. CONSCIÈNCIA

Aquest serà una part important del curs. Trauma és la incapacitat de ser present. I ser present significa estar connectat i tenir la possibilitat de sostenir el que s'està sentint. Sentir el cos, estar arrelat i connectat. Aprenentatge per a nosaltres i també en les persones que acompanyem. Base per a tot el treball posterior.

 

14- IMPORTÀNCIA DE LA CAPACITAT REGULADORA I PRESÈNCIA DEL FACILITADOR

El llenguatge del trauma és corporal. Entaulem una conversa silenciosa amb l'altre i necessitem conèixer bé aquest llenguatge. La nostra capacitat d'autoregulació és bàsica per a ajudar a la regulació de l'altre.

En persones on el sistema nerviós té poca regulació, qualsevol canvi en el nostre sistema pot ser un estímul difícil de gestionar o és un bàlsam.

 

15- TRAUMA I LA RELACIÓ AMB L'EIX INTESTÍ-CERVELL

 

16- TIPUS D'INCLINACIÓ

El trauma s'expressa fortament en les relacions de qualsevol tipus. Anem a l'altre perquè junts estem millor. Però en anar a l'altre ens dispara i ens posa en guàrdia.

Mirarem els diferents tipus d'inclinació, veurem d'on vénen i com s'expressen en les relacions. Per què em costa demanar ajuda, o per què estic sempre pendent de l'altre.

 

17- VIOLÈNCIA, AGRESSIONS I ABUSOS. ESTRÈS POSTTRAUMÀTIC

Totes les experiències que toquen directament el cos deixen una forta empremta. El xoc viscut necessita ser descarregat per a mantenir el sistema regulat, i no sofrir els símptomes de l'estrès posttraumàtic.

 

18- RECUPERACIÓ DE L'ESPAI PERSONAL. LÍMITS

La reparació de l'espai personal i dels límits és bàsic. Des del cos, escanejant l'espai des de totes les direccions i velocitats, podrem veure que part de l'espai ha quedat trencada i la repararem.

 

19- TRAUMA HOSPITALARI

Encara que anar a l'hospital ens pot salvar la vida, hi ha diverses intervencions que el cos sent com una agressió. Encara que anestesiat moltes vegades, el cos és tallat, cosit, intubado, bloquejat. Si a més és viscut amb un estrès alt, la visita a l'hospital ha de ser reparada des del cos.

20- TRAUMA SEXUAL

Afrontar el trauma sexual des del cos és una gran ajuda, no necessitem escoltar la història. El cos ens guiarà d'una manera precisa.

En aquesta mena de trauma solen confluir dos aspectes que poden traumàtics. La pròpia agressió i la gestió de l'experiència a posteriori, de com l'entorn, la família donen suport o no. Tindrà molta importància l'edat en la qual succeeix.

 

21- GESTIÓ DE L'ESTRÈS. COMPORTAMENTS DE COMPENSACIÓ. ADDICCIONS A SUBSTÀNCIES, TRASTORNS ALIMENTARIS

La dificultat en la gestió de l'estrès o un estrès mantingut més enllà de la capacitat, poden portar als individus a intentar calmar, compensar la fisiologia a través de substàncies o comportaments que proporcionen un alleujament momentani, però que quan es repeteix en moments d'estrès poden ser difícils de canviar. El trauma pot no portar a l'addicció, però sota cada addicció hi ha un trauma.

 

22- TRAUMA PRE I PERINATAL

És l'experimentat en l'embaràs o en les primeres etapes de desenvolupament.

 

23- TRAUMA DEL DESENVOLUPAMENT

Un tipus de trauma que dificulta el bon desenvolupament de la persona, ja que té lloc en les primeres etapes de la vida.

 

24- TRAUMA INTERGENERACIONAL

El trauma que va passant-se de generació a generació. Entendrem com es va perpetuant i de com podem trencar aquests cicles.


HORARIS I PREUS

- Preu: 180 € mensuals + 100 € de matrícula

- Horaris: Dimarts de 10h a 14 h o Dimarts de 16h a 20h

- Modalitat: Presencial (Barcelona) / En línia